חשיבה חיובית

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

חשיבה חיובית מדברת על התמסרות לחיים.

כן, זו הנקודה המרכזית שמאפשרת חיוביות.

אפשר גם לשאול האם אנחנו מוכנים להרכיב משקפיים חיוביים (… לא ורודים, כי הוורוד לפעמים צובע אזורים שאין צורך לצבוע, בצבע שאינו טבעי לו).

משקפיים חיוביים מדברים על:

  • הסכמה לראות כל מה שמתקיים.
  • הסכמה לראות את המתקיים בצורה רחבה ומעמיקה ולא בצורה נקודתית ובלתי קשורה לרצף החיים.

הסעיף השני הנ"ל זו חשיבה חיובית.
כלומר, קרה משהו ולא קפצנו לשיפוט מהיר של המציאות אלא לקחנו אויר והסכמנו להתבונן בפרספקטיבה רחבה על המתקיים.

חשוב לדעת שהרבה פעמים הרגש גורר אותנו לחשיבה שלילית כוון שאנחנו פגועים או כועסים כתוצאה מהמקרה. הפרספקטיבה מחזירה אותנו לאיזון  רגשי ומרחיבה את ההתבוננות.

איזו פרספקטיבה ניתן להכניס למצב לא נעים שקרה כדי למצוא בו משהו חיובי?

הגורם לחשיבה שלילית

סוג הפרספקטיבה המאפשר חשיבה חיובית

1 הרבה פעמים נחשוב שהכל קשור אלינו ולכן מתקיימת פגיעות או כעס נבדוק הקשר רחב יותר הקשור לאדם שמעורב במצב או למצב עצמו
2 יהיו פעמים שתהיה הרגשה שהמצב סוגר עלינו ומכניס אותנו לפינה או למבוך ללא מוצא נסתכל על המצב בהקשר של זמן,
עבר – הווה – עתיד
הרבה פעמים זה יגמד את הכאב או התסכול ויאפשר הקלה.
3 אם נרגיש שנגמרו כל הפתרונות והאפשרויות ננסה לצאת מהקופסא – נשאל את עצמנו או נעזר באחרים ונבדוק "מה אנחנו לא רואים פה?" כדי להרחיב את הראיה.
4 אם נרגיש קורבן – "רק לי זה קורה!" נבדוק מה קרה פה שהוא הרע במיעוטו? מצבי ביחס לאחרים
ואולי נראה שלא רק לי זה קורה…
5 ביקורת עצמית – "שוב זה קורה לי!" מה יש לי ללמוד מהסיטואציה גם אם היא לא פשוטה.
6 אין לי פה אלטרנטיבה הפסדתי משהו. תמיד נתן למצוא עשיה אלטרנטיבית – מה דעתך לעשות משהו כייפי בזמן שהתפנה?

 

ניקח דוגמא לתרגול:
חברה או לקוחה ביטלה לי פגישה ברגע האחרון…
פגישה שמאד רציתי שתקרה. הרגשות מנעד בין כעס לפגיעות.

נבדוק בעזרת הטבלה:

סוג החשיבה השלילית

תרגול החשיבה החיובית

1 הרבה פעמים נחשוב שהכל קשור אלינו ולכן מתקיימת פגיעות או כעס האם באמת הביטול קשור אלי? יש סיכוי שהביטול קשור לנסיבות החיים של החברה/לקוחה ולאו דווקא אלי.
2 יהיו פעמים שתהיה הרגשה שהמצב סוגר עלינו ומכניס אותנו לפינה או למבוך ללא מוצא נסתכל על המצב בהקשר של זמן
עוד 5 שנים נתבונן לאחור האם מה שקורה במקרה הזה, נזכור אותו?
3 אם נרגיש שנגמרו כל הפתרונות והאפשרויות ננסה לצאת מהקופסא – נבדוק מה אני לא רואה פה כי אני כועסת ופגועה? אולי המסקנה תהיה שאני עצמי לא ממש רוצה את הפגישה הזו כי אני עמוסה מאד בזמן האחרון.
4 אם נרגיש קורבן – "רק לי זה קורה!" האמנם "רק לי זה קורה???" תרימי כמה טלפונים ותבדקי האם רק לך זה קורה …
5 ביקורת עצמית – "שוב זה קורה לי!" אפקט המראה – האם גם אני לפעמים מבטלת פגישה? יש סיכוי כשביטלתי זה מה שחש הצד השני.
זה אנושי וזה קורה.
6 אין לי אלטרנטיבה, הפסדתי משהו האמנם? האתגר – לבדוק מה הרווחתי!

 

לסיכום:
קל להישאב למקום הפגוע, הכועס והשיפוטי אך הרבה יותר מעצים לפנות אל הלמידה והתובנות.

התבוננות רחבה על כל מצב מתגמלת מאפשרת צמיחה יש סיכוי שבפעם הבאה המעבר לחשיבה חיובית יקרה יותר בקלות.

 

חשיבה חיובית הינה חשיבה שאינה קופצת למסקנות, זו חשיבה מאפשרת בעלת הקשרים רחבים לכל מצב.

חשיבה חיובית מסכימה לראות רחב, רחוק ועמוק יותר.

עוד מאמרים
?

תגובות


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

בחזרה למעלה